خاصيت چاي

چاي بعد از آب، يكي از محبوب‌ترين و رايج ترين نوشيدني‌ها در سراسر دنيا محسوب مي‌شود، ضمن اينكه در برابر ابتلا به چند بيماري ايجاد ايمني مي‌كند:

چاي، ياري دهنده قلب

در سال 2002 در هلند، تعداد 4807 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند، اين افراد كه روزي حداقل 13 اونس چاي مي‌نوشيدند، نسبت به افرادي كه اصلا چاي نمي‌خورند، 50 درصد كمتر در معرض خطر حمله قلبي قرار داشتند.

در همين سال، محققين در بوستون دريافتند كه احتمال مرگ بيماران قلبي كه روزانه دو يا چند فنجان چاي مي‌نوشند طي چهارسال، به ميزان 44 درصد كاهش مي‌يابد.

طبق تحقيقاتي كه در آمريكا انجام شده است، چاي به طور متوسط تا 10 درصد كلسترول خون را كاهش مي‌دهد. در مواردي هم كه كلسترول ديواره‌هاي رگها را پوشانده است، گفته مي‌شود كه آنتي اكسيدان‌هاي موجود در چاي از تخريب لايه دروني رگها جلوگيري مي‌كند.

تحقيقات انجام شده در مورد چاي به عنوان داروي مبارزه با سرطان كه در سال 1998 در كشور چاي سبز و بيش از آن در روز، سرطان را حدود 9 سال در زنان و 3 سال در مردان به تأخير مي‌اندازد.

طبق مطالعاتي كه در كانادا در سال 1998 انجام شد، اگر مردان 3 فنجان چاي در روز بنوشند احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آنها تا 30 درصد كاهش مي‌يابد.

چاي، تقويت كننده استخوان

به نظر مي‌رسد كه آنتي اكسيدان هاي موجود در چاي از استخوان‌ها مراقبت مي كنند. چاي حاوي فلورايد نيز از چسبيدن باكتري به دندان جلوگيري كرده، در نتيجه از پوسيدگي دندان جلوگيري مي‌كند.

جفري بلومبرگ، متخصص علوم تغذيه در دانشگاه TUFIS معتقد است كه چاي سبز و سياه هر دو داراي خاصيت ايجاد ايمني هستند.

حتي چاي سرد كه اغلب رقيق تر است مي‌باشد نيز مفيد است. البته آنتي اكسيد‌ان‌هاي موجود در چاي در اثر ماندن فاسد مي‌شود و بهتر است چاي تازه مصرف شود.اگر كافئين باعث بي‌خوابي مي‌شود چاي را كافئين زدايي كنيد. اين كار تنها 10 تا 15 درصد از آنتي اكسيدان آن را كم مي‌كند. (فوايد درماني چاي‌هاي گياهي كاملا تثبيت نشده است.)

دكتر بلومبرگ مي‌گويد: اگر جزو  كساني هستيد كه چاي نمي‌نوشند، بدانيد كه روزي يك فنجان چاي سلامتي شما را بيشتر تأمين مي‌كند.

نوشيدن چهار فنجان چاي در روز به مراتب تأثير بيشتر و بهتري خواهد داشت. من چاي را دوست دارم و معتقدم كه به هر ميزان كه مي‌توانيد چاي بنوشيد.»